Spolu se schopností číst a psát v mateřském i cizích jazycích je matematická gramotnost považována za základ osobnosti člověka, který má právo na existenci v civilizované současné společnosti. Je nepředstavitelné, že v době digitálního věku mají občanský průkaz lidé, kteří nechápou rozdíl mezi plus a mínus a ztratí se ve vlastním telefonním čísle, natož aby si kdy byli schopni spočítat daňové přiznání. K rozvoji matematické gramotnosti místní akční plánování v minulosti realizovalo řadu smysluplných aktivit a podpořilo rozvoj sítí vzájemně prospěšné spolupráce, na nichž tato aktivita staví.
Cílem této aktivity je přispět k rozvoji takových materiálních a jiných podmínek, které vedou žáky k lásce k matematice a přírodním vědám, nebo alespoň k respektu, že tyto mají svůj smysl v existenci člověka. Proto jsou preferovány takové podaktivity, které jsou prakticky orientované, např. na finanční záležitosti každodenního života, přírodní zákonitosti nebo perspektivy budoucí profese, nebo alespoň existence.